عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه

قسمتی از متن پایان نامه :

ATM) Automated Teller Machine) ماشینی خودکار، بسیار دقیق و کارآمد جهت ارائه خدماتی همچون دریافت، پرداخت و انتقال وجوه به صورت خودکار در هر ساعت از شبانه ‌روز به مشتریان می باشد.

نمای بیرونی یک دستگاه ATM دارای 5 خروجی و 3 ورودی می باشد که بشرح ذیل می باشد :

قسمتهای خروجی عبارتند از :

1- صفحه نمایشگر (Monitor)   2- دریچه رسید مشتری (Receipt Slot)   3- دریچه پرداخت وجه (Dispenser Slot)   4- دریچه پاکت (Diposit Slot)  5- بلندگو (Speaker)

قسمتهای ورودی دستگاه عبارتند از:

1- کارت خوان (Card Reader) 2- کلید های منو (Menu Key) 3- صفحه کلید مشتری (Key Pad) 4- بارکدخوان

وضعیت بانک‌ها با در نظر داشتن برنامه‌های وزارت اقتصاد و دارایی و تبیین اهداف هر سال و پی‌گیری‌های معاونت بانک و بیمه آن رو به بهبود می باشد. آغاز کار به جایی رسیده بود که عده‌ای فکر می‌کردند برای تولید کار ممکن می باشد خودپرداز انسانی 24 ساعتی در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد. دستگاه پوز هم از اجناس لوکس به حساب می‌آمد. با این تفاسیر رسیدن به حدود 24 میلیون کارت، 7645 خودپرداز و 170 هزار پوز در انتهای سال 86 مقداری مناسب می باشد.

2-11-1.           تاریخچه دستگاه های ATM

این روزها تقریبا ۴۰سال از خدمت‌گزاری اولین دستگاه خودپرداز (ATM) به بشر می‌گذرد. دستگاهی که به گونه مسلم در آغاز نه ریخت و قواره‌ای اینچنین داشته و نه مکانیسمی امروزی. اما بی شک مهمترین انگیزه اختراع چنین ابزاری کاهش رودرویی با کارمند باجه‌نشین بوده می باشد.

اولین دستگاه مکانیکی پرداخت وجه نقد توسط لوتر جورج سیم جیان ساخته و در سال 1939 در نیویورک توسط بانک نیویورک نصب گردید. اما پس از گذشت 6 ماه به دلیل عدم استقبال مشتریان برداشته گردید.

از آن پس تاریخچه دستگاه خودپرداز به مدت 25 سال متوقف گردید تا زمانی که “دلارو” اولین دستگاه خودپرداز الکترونیکی را ساخت که نخستین بار توسط بانک بارکلی در شهر کوچک ان فیلد در شمال لندن در تاریخ 27 ژوئن 1967 نصب گردید. این اختراع به آقای جان شپرد بارن منتصب گردیده می باشد، هر چند در همان زمان بعضی دیگر از مهندسین به علت تحقیقات خود در ارتباط با فن آوری های مرتبط با خودپرداز جوایزی را دریافت نمودند. به شپرد بارن نیز در سال 2005 در لیست افتخارات سال نو جایزه OBE اهدا گردید.

اولین فردی که از این دستگاه بهره گیری نمود، یک هنرپیشه انگلیسی به نام “رگ وارنی” بود. اولین دستگاههای خودپرداز تنها قادر به پردازش یک رمز تک منظوره بودند که توسط دستگاه نگهداری می گردید. این کار با بهره گیری از تشعشع و مغناطیس با شدت پایین که توسط دستگاه کارتخوان برای کاهش احتمال تقلب پاک میشد صورت می پذیرفت.

این دستگاه پاکتهای از پیش بسته بندی شده ای که شامل 10 پویند استرلینگ بود را در اختیار کاربران قرار میداد. نظریه شماره شناسایی شخصی یا PIN ذخیره شده روی کارت توسط یک مهندس انگلیسی به نام جیمز گود فلو در سال 1965 ارائه گردید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • اهداف پژوهش

هدف کلی : در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای بهره گیری از این سیستم­ها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد.

اهداف جزئی : مطالعه وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه

ارائه راهکارهای بهینه سازی بهره­گیری از سیستم­های الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه

تشخیص طریقه آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با در نظر داشتن وضع موجود در بانک رفاه

  • سؤال های پژوهش

سوالات اصلی:

  • آیا ابزارهای بانکداری الکترونیکی تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد؟
  • پیشرفت کمی و کیفی ابزارهای بانکداری الکترونیک تا چه حدی در مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک رفاه، کنترل هزینه ها و به تبع آن افزایش سودآوری تاثیر داشته می باشد؟

سوالات فرعی:

  • طریقه تغییرات ابزارهای الکترونیک(کارتها، خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب و …) چگونه بوده می باشد.
  • تراکنش های ریالی صورت گرفته توسط هر یک از این ابزارها چگونه بوده می باشد.
  • کارمزدهای رد و بدل شده و وامهای دریافتی و پرداختی با بانک مرکزی و سایر بانکها به چه نحو بوده می باشد.
  • تغییرات بدهکاری و بستانکاری شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.
  • طریقه تغییرات نقدینگی و حجم دارایی کل شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.

مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه