عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه

قسمتی از متن پایان نامه :

کارت اعتباری یک کارت پلاستیکی می باشد که روی آن نام صاحب کارت و شماره آن به صورت برجسته هست و پشت کارت یک نوار مغناطیسی دیده می گردد که درون خود بعضی اطلاعات مهم مثل هویت و آدرس های دارنده کارت را ذخیره کرده می باشد.

سیستم های مالی کامپیوتری مانند دستگاه های خود پرداز ATM از این اطلاعات هنگام احراز هویت فرد به مقصود برداشت پول بهره گیری می کنند. یک کارت اعتباری استاندارد شامل یک عدد 16 رقمی نیز هست که حاوی اطلاعات مهمی درمورد نوع کارت،بانک صادر کننده آن و اطلاعات مهمی درمورد نوع کارت،بانک صارد کننده آن و اطلاعات دیگر می باشد. این شماره برای دارنده هر کارت منحصر به فرد می باشد. از این شماره برای شناسایی دارنده کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی روی اینترنت نیز بهره گیری می گردد. (سلطانی، 1383)

  • تاریخچه

کارتی پلاستیکی و از نوع کارت‌های مغناطیسی و به گونه معمول به ابـعاد 98/53 × 6/85 مـیلی‌متر می باشد. مـطابق دایره‌المعارف بریتانیکا (Britanica) بهره گیری از کارت‌های اعتباری اولین بار در دهه 20 در امریکا مطرح گردید، زمانی‌که مراکزی مانند شرکت‌های نفتی و هتل‌های زنجیره‌ای نسبت به صدور چنین کارت‌هایی برای مشتریانشان اقدام کردند، اما بهره گیری از این کارت‌ها به گونه قابل ملاحظه‌ای پس از جنگ جهانی دوم و خروج از رکود اقتصادی گسترش پیدا نمود. اولین کارت اعتباری از نوع امروزی آن یعنی کارتی که بتوان با بهره گیری از آن در طیف وسیعی از فروشگاه ها و کسب و کارها پول مبادله نمود،در 1950 توسط Diners club inc. معرفی گردید و هنوز هم یکی از کارت های اعتباری شناخته شده از این نوع به شمار می رود.

در 1958 نیز کارت اعتباری دیگری در همین رده توسط شرکت American Express معرفی گردید که در حال حاضر یکی از معروفترین نوع کارت های اعتباری می باشد. در این سیستم که امروزه نیز مورد بهره گیری می باشد صادر کننده کارت اعتباری نزد بانک یک حساب دارند. هنگامی که کالا یا خدماتی توسط دارنده کارت (مشتری) خریداری می گردد،این پول بلافاصله به حساب فروشنده (که خود نزد بانک حسابی دارد) واریز می گردد. بانک نیز به نوبه خود این هزینه را به صورت ماهانه و یا در دوره های زمانی معین دیگری به حساب مشتری مقصود می کند و صورت حساب برایش صادر می کند و در صورتی که به اندازه کافی در حساب مشتری پول نباشد، طی مهلت معینی از مشتری می خواهد که حساب خود را تکمیل کند. مشتری می تواند مبلغ مورد نظر را یک جا و یا با اقساطی که بهره به آن تعلق می گیرد، به بانک بپردازد. اولین سیستم بانکی از این نوع در سال 1959 و از سوی Bank of America در کالفرنیا معرفی گردید و Bank Americard نام داشت، این سیستم تنها در همان ایالت کار می نمود. اما بعدا” در سال 1966 در ایالت های دیگر نیز راه اندازی گردید و صورت سراسری به خود گرفت. در سال 1976 این سیستم بانکی به VISA تغییر نام داد. ویزا امروزه یک کنسرسیوم بین المللی می باشد که سیستم بانکی اغلب کشورهای دنیا در آن مشارکت دارند. در همان سال 1966 اتحادیه کارت بین بانکی یا Interbank card Association شکل گرفت و بعدا” به Master card تغییر نام داد. ویژگی مسترکارد این بود که هیچ بانک خاصی در آن تأثیر محوری نداشت، بلکه هر کدام از بانکهایی که به صورت محلی اقدام به صدور کارت اعتباری برای مشتریان خود می کردند مایل بودند روشی برای متصل کردن سیستم های مالی خود به یکدیگر پیدا کنند. چنین سیستمی می توانست در میان مشتریان کوچک بانک ها که مایل بودند از کارت خود برای کارهایی مثل خرید مایحتاج روزانه و یا خرید اتومبیل و مسکن بهره گیری کنند علاقه مندان زیادی داشته باشد. (سلطانی، 1383)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی : در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای بهره گیری از این سیستم­ها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد.

اهداف جزئی : مطالعه وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه

ارائه راهکارهای بهینه سازی بهره­گیری از سیستم­های الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه

تشخیص طریقه آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با در نظر داشتن وضع موجود در بانک رفاه

  • سؤال های پژوهش

سوالات اصلی:

  • آیا ابزارهای بانکداری الکترونیکی تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد؟
  • پیشرفت کمی و کیفی ابزارهای بانکداری الکترونیک تا چه حدی در مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک رفاه، کنترل هزینه ها و به تبع آن افزایش سودآوری تاثیر داشته می باشد؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات فرعی:

  • طریقه تغییرات ابزارهای الکترونیک(کارتها، خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب و …) چگونه بوده می باشد.
  • تراکنش های ریالی صورت گرفته توسط هر یک از این ابزارها چگونه بوده می باشد.
  • کارمزدهای رد و بدل شده و وامهای دریافتی و پرداختی با بانک مرکزی و سایر بانکها به چه نحو بوده می باشد.
  • تغییرات بدهکاری و بستانکاری شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.
  • طریقه تغییرات نقدینگی و حجم دارایی کل شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.

مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه