عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه

قسمتی از متن پایان نامه :

  • اجزای بانکداری الکترونیک در ایران

1-  انواع کارت ها

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

– کارت های اعتباری و بدهی : در حال حاضر بیش از 2/8 میلیون کارت از سوی بانکهای تجاری صادر شده می باشد.

– کارت های غیر بانکی : بعضی موسسات غیر بانکی اقدام به انتشار کارت های خرید مانند ثمین و سایپا کارت نموده‌اند.
2- شبکه شتاب 

این یک شبکه Online ملی می باشد و خدمات مربوط به کارت های بدهی را انجام می‌دهد.

3- سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی

این سیستم با بهره گیری از سوئیفت برخط بین شعبه مرکزی بانکهای تجاری اقدام می کند و بانک مرکزی تأثیر تسویه کننده را دارد.

4- شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین بانکی

این سیستم از طریق ATM در حال حاضر بین شعب مرکزی دو بانک تجاری به صورت آزمایشی در حال اجرا می باشد.

5- شبکه مرکزی سوئیفت(SWIFT)

سوئیفت یک انجمن تعاونی غیر انتفاعی می باشد که در ماه می 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق تلکس در سطح بین الملل با یک روش استاندارد شده جهانی بود. ایران از سال 1371 به عضویت سوئیفت درآمد و در سال 1372 به این شبکه متصل گردید. بانک مرکزی و سایر بانکهای ایران از این شبکه بهره گیری می‌کنند و شتاب را به عنوان بخشی از آن اجرا می کند. (حسینی، 1379)

شاخه های بانکداری الکترونیک

  • بانکداری اینترنتی
  • بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط با آن
  • بانک‌داری تلفنی
  • بانک‌داری مبتنی بر نمابر
  • بانک‌داری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز
  • بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش
  • بانک‌داری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی

 

موانع بانکداری الکترونیکی

  • عدم وجود زیر ساخت های مخابراتی مناسب
  • عدم وجود قوانین و مقررات لازم
  • 3-عدم وجود آموزش های کافی و تبلیغات موثر
  • عدم وجود فرهنگ بهره گیری. (حسینی، 1379)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف پژوهش

هدف کلی : در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای بهره گیری از این سیستم­ها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد.

اهداف جزئی : مطالعه وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه

ارائه راهکارهای بهینه سازی بهره­گیری از سیستم­های الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه

تشخیص طریقه آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با در نظر داشتن وضع موجود در بانک رفاه

  • سؤال های پژوهش

سوالات اصلی:

  • آیا ابزارهای بانکداری الکترونیکی تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد؟
  • پیشرفت کمی و کیفی ابزارهای بانکداری الکترونیک تا چه حدی در مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک رفاه، کنترل هزینه ها و به تبع آن افزایش سودآوری تاثیر داشته می باشد؟

سوالات فرعی:

  • طریقه تغییرات ابزارهای الکترونیک(کارتها، خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب و …) چگونه بوده می باشد.
  • تراکنش های ریالی صورت گرفته توسط هر یک از این ابزارها چگونه بوده می باشد.
  • کارمزدهای رد و بدل شده و وامهای دریافتی و پرداختی با بانک مرکزی و سایر بانکها به چه نحو بوده می باشد.
  • تغییرات بدهکاری و بستانکاری شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.
  • طریقه تغییرات نقدینگی و حجم دارایی کل شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.

مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه