عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه

قسمتی از متن پایان نامه :

  • موبایل بانک

بانکداری همراه معروف به  M-Banking, mbanking, SMS Bankingاست به عنوان اصطلاحی بهره گیری می گردد برای انجام مانده گیری حساب،مطالعه وضعیت چک، پرداخت اعتبارات و دیگر معاملات بانکی از طریق تلفن­همراه توسط دستگاه هایی مانند: تلفن های هوشمند، PDA ( دستیار دیجیتال شخصی)  و انواع گوشی های موبایل، برای اولین بار بانکداری موبایلی از طریق وب در اروپا و در سال ۱۹۹۹ راه اندازی گردید.بانکداری از طریق موبایل تا همین اواخر از طریق وب یا از طریق پیامک انجام می گردید.

در بانکداری همراه تکیه بر ارایه خدمات بانکداری بدون شعبه و از راه دور می باشد. انجام معمالات خورد، کاهش مراجعات به بانک ها، انجام خدمات ۷۲۴، کاهش شدید هزینه ها، سرعت بالای انجام عملیات ها، در دسترس بودن، ایمن بودن، و ….  (جنیدی، 1387)

  • موبایل ها وانواع خدمات

به گونه کلی خدماتی که از طریق موبایل ارایه می گردد را می توان به بخش های زیر تقسیم نمود:

الف) انجام خدمات بانکی به صورت مستقیم:

  1. خدمات کارت: مانده گیری، سه تراکنش آخر، انتقال وجه بحساب، پرداخت قبوض، انتقال وجه به کارت، خرید کارت شارژ، صورتحساب، مسدود کردن کارت،
  2. خدمات حساب ها: مانده گیری، سه تراکنش آخر، انتقال وجه، پرداخت قبوض، انتقال وجه به کارت، خرید کارت شارژ، صورتحساب، مطالعه وضعیت چک،
  3. خدمات اقساط: شناسایی وام، مطالعه وضعیت اقساط، پرداخت اقساط،

ب) بهره گیری از موبایل به عنوان کیف پول الکترونیک

یکی از کاربرد های جدید موبایل در بانکداری الکترونیکی بهره گیری از آن به عنوان یک کیف پول الکترونیکی می باشد. به عنوان مثال اکثر افراد موبایل تلفن همراه خود را بیشتر همراه دارند تا کیف پولشان را!! حال با قرار داند تراشه ای در گوشی تلفن همراه می توان آن را به عنوان کارت در دستگاه های مربوط بهره گیری نمود. (جنیدی، 1387)

 

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • اس ام اس(SMS) بانک

بانکداری همراه یا همان بانکداری موبایلی را می‌توان این‌گونه تعریف نمود: «انجام هرگونه عملیات مالی، بانکی و اعتباری توسط ابزار سیار که واسطه آن بانک و یا موسسه مالی و اعتباری و یا یک مرکز تایید هویت باشد». وجود بانک و یا موسسه مالی و اعتباری و یا یک مرکز تایید اعتبار این امکان را می‌دهد که بتوان هزینه را از یک منبع واسط به شخص ثالث انتقال داد. البته صورت‌هایی از انجام کارهای اعتباری (مانند شارژ اعتبار تلفن همراه که در آن تنها مشتری با شرکت فروشنده مواجه می باشد و مشتری مبلغ شارژی که بر روی کارت و یا قبض خود‌پرداز نوشته شده می باشد را با تلفن همراه به اپراتور ارسال می کند) از انواع بانکداری تلفن همراه نیست و البته اگر این شارژ توسط نرم‌افزارهای مخصوص موبایل بانکینگ دریافت گردد، از قاعده فوق جدا خواهد بود.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف پژوهش

هدف کلی : در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای بهره گیری از این سیستم­ها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد.

اهداف جزئی : مطالعه وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه

ارائه راهکارهای بهینه سازی بهره­گیری از سیستم­های الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه

تشخیص طریقه آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با در نظر داشتن وضع موجود در بانک رفاه

  • سؤال های پژوهش

سوالات اصلی:

  • آیا ابزارهای بانکداری الکترونیکی تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد؟
  • پیشرفت کمی و کیفی ابزارهای بانکداری الکترونیک تا چه حدی در مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک رفاه، کنترل هزینه ها و به تبع آن افزایش سودآوری تاثیر داشته می باشد؟

سوالات فرعی:

  • طریقه تغییرات ابزارهای الکترونیک(کارتها، خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب و …) چگونه بوده می باشد.
  • تراکنش های ریالی صورت گرفته توسط هر یک از این ابزارها چگونه بوده می باشد.
  • کارمزدهای رد و بدل شده و وامهای دریافتی و پرداختی با بانک مرکزی و سایر بانکها به چه نحو بوده می باشد.
  • تغییرات بدهکاری و بستانکاری شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.
  • طریقه تغییرات نقدینگی و حجم دارایی کل شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.

مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه