عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه

قسمتی از متن پایان نامه :

  • مزایای بهره گیری از پایانه‌ فروش الکترونیکی

پوزها از ابزارهای مهم در نظام اقتصادی مدرن محسوب می شوند؛ ابزاری که در بازار سنتی ما با کم‌توجهی مواجه شده و کاربرد قابل توجه آنها مورد استقبال عموم قرار نگرفته می باشد. البته بخشی از این کم‌توجهی ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و کم‌اطلاعی شهروندان از کاربرد و مزایای این دستگاه می باشد اما بخش دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های سیستم اقتصادی کشور در بهره گیری از فناوری‌های جدید اقتصادی و شیوه‌های بهره‌برداری از آن می باشد. بعضی از مزایای بهره گیری از این دستگاه‌ها به تبیین زیر می باشد:

1- کاهش اتلاف زمان و سفرهای غیرضروری .

۲- ضریب امنیتی بسیار بالا.

۳- بهره گیری از پایانه فروش هیچ هزینه‌ای برای دارنده کارت ندارد.

۴- اسکناس یکی از عوامل انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌هاست. (اردکانی و همکاران، 1388)

  • تاریخچه سیستمهای POS
  • در سال 1878 دستگاه ثبت پول (cash register) توسط James Ritty اختراع گردید.
    • در سال 1884 ، NCRدر ایالت متحده به وجودآمد.
    • در سال 1970 اولین پایانه POS ایجاد گردید.
    • در سال 1971 اولین cash register الکترونیکی ابداع گردید.

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

    • در سال 1979 سیستم اسکن POS ابداع گردید.
    • در سال 1981 اولین POS رستورانی ابداع گردید.

دستگاههای POS به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دستگاههای POS درون شعبه
  • دستگاههای POS فروشگاهی(اردکانی و همکاران، 1388)

 

  • ATM

ATM) Automated Teller Machine) ماشینی خودکار، بسیار دقیق و کارآمد جهت ارائه خدماتی همچون دریافت، پرداخت و انتقال وجوه به صورت خودکار در هر ساعت از شبانه ‌روز به مشتریان می باشد.

نمای بیرونی یک دستگاه ATM دارای 5 خروجی و 3 ورودی می باشد که بشرح ذیل می باشد :

قسمتهای خروجی عبارتند از :

1- صفحه نمایشگر (Monitor)   2- دریچه رسید مشتری (Receipt Slot)   3- دریچه پرداخت وجه (Dispenser Slot)   4- دریچه پاکت (Diposit Slot)  5- بلندگو (Speaker)

قسمتهای ورودی دستگاه عبارتند از:

1- کارت خوان (Card Reader) 2- کلید های منو (Menu Key) 3- صفحه کلید مشتری (Key Pad) 4- بارکدخوان

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی : در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای بهره گیری از این سیستم­ها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد.

اهداف جزئی : مطالعه وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه

ارائه راهکارهای بهینه سازی بهره­گیری از سیستم­های الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه

تشخیص طریقه آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با در نظر داشتن وضع موجود در بانک رفاه

  • سؤال های پژوهش

سوالات اصلی:

  • آیا ابزارهای بانکداری الکترونیکی تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته می باشد؟
  • پیشرفت کمی و کیفی ابزارهای بانکداری الکترونیک تا چه حدی در مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک رفاه، کنترل هزینه ها و به تبع آن افزایش سودآوری تاثیر داشته می باشد؟

سوالات فرعی:

  • طریقه تغییرات ابزارهای الکترونیک(کارتها، خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب و …) چگونه بوده می باشد.
  • تراکنش های ریالی صورت گرفته توسط هر یک از این ابزارها چگونه بوده می باشد.
  • کارمزدهای رد و بدل شده و وامهای دریافتی و پرداختی با بانک مرکزی و سایر بانکها به چه نحو بوده می باشد.
  • تغییرات بدهکاری و بستانکاری شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.
  • طریقه تغییرات نقدینگی و حجم دارایی کل شعب در دوره مورد مطالعه چگونه بوده می باشد.

مطالعه ارتباط میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه