:
آهسته غذا بخورین تا لاغر شید

:

سایت رژیم سلامتی: آهسته غذا بخوریدبسیاری از مردم مواد غذایی خود سریع و سردستی می خورن با این حال، خوردن به آرومی ممکنه یه روش بسیار دقیق باشه در واقع، تحقیقات نشون میده که خوردن یواش تر می تونه به شما در احساس سیری و کاهش وزن کمک کنه این مقاله به بررسی امتیازات خوردن یواش تر، واسه هر دو از دست دادن وزن و سلامت کلی می پردازه.
 
خوردن زیادتر از اندازه سریع می تونه دلیل زیاد شدن وزن شه
سریع خواران سنگین تر از کسائی هستن که یواش تر غذا می خورن. در واقع، سریع خواران در مقایسه با کندتر خواران تا ۱۱۵ درصد بیشتر احتمال دچار شدن به چاقی دارن. اونا هم اینکه در طول زمان تمایل به زیاد شدن وزن دارن که ممکنه تا حدی خوردن زیادتر از اندازه سریع دلیل اون باشه.
تو یه مطالعه، محققان بیشتر از ۴۰۰۰ مردان و زنان میانسال رو بررسی کردن اونا با درخواست، سریع مواد غذایی خود رو خوردند. اونا که بسیار سریع غذا می خوردند تمایل به سنگین ترشدن بعد از سن ۲۰ سالگی پیدا کردن.

مطالعه دیگری تغییر وزن ۵۲۹ مرد در بیشتر از یه دوره ۸ ساله رو گزارش داد در سریع خواران زیاد شدن وزن بیشتر از دو برابر افراد کنه و یا متوسط خواران گزارش شده.
خوردن به آرومی کمک می کنه تا شما کمتر بخورین
اشتها و مصرف کالری تا حد زیادی به وسیله هورمون کنترل می شه. معمولا پس از خوردن، روده شما هورمونی به نام گرلین عامل کنترل گرسنگی رو سرکوب می کنه هم اینکه هورمون ضد گرسنگی کوله سیستوکینین (CCK) و YYپپتید (PYY) و گلوکاگون مانند پپتید ۱(GLP-1) رو منتشر می کنه.
این هورمون یه پیام به مغز رله می کنه و اجازه میده تا شما بدونین مواد مغذی غذایی که خوردین باید جذب شه. این مسئله موجب کاهش اشتها شده و باعث می شه شما احساس سیری و به شما در متوقف کردن خوردن کمک می کنه. خیلی مهمه، این روند حدود ۲۰ دقیقه زمان میبره پس کم کردن سرعت غذاخوردن به مغز فرصت دریافت این سیگنال رو میده.
خوردن آهسته می تونه هورمون سیری رو زیاد کنه
خوردن زیادتر از اندازه سریع بیشتر منتهی به پرخوری می شه و مغز شما زمان مناسب واسه دریافت سیگنالای سیری رو نداره. علاوه بر این، نشون داده شده که خوردن به آرومی باعث کم شدن اندازه غذای مصرفی تو یه وعده غذایی می شه.
این تا حدی به افزایش سطح هورمون ضد گرسنگی بستگی داره و وقتی اتفاق می افته که وعده های غذایی رو با عجله نخورین. تو یه مطالعه، ۱۷ نفر از افراد سالم با وزن طبیعی با ۳۰۰ میلی لیتر (۱۰ اونس) از بستنی یخی در دو نوبت جور واجور تغذیه شدن.
در طول یه جلسه، هر فردی بستنی رو در عرض ۵ دقیقه مصرف می کرد در جلسه دیگه، اونا اونو به آرومی در طول یه دوره نیم ساعت ای خوردند. سطح هورمون سیری پس از خوردن آروم بستنی به طور زیادی بیشتر زیاد شد و اونا احساس سیرتری پس از خوردن رو گزارش دادن. دیگه تحقیقات نشون داده که افراد جوون چاق ۱۷/۹ ساله تجربه سطوح بالاتری از هورمون سیری تو یه وعده غذایی که به آرومی مصرف کردن رو داشتن.
آروم خوردن می تونه جذب کالری رو کم کنه
تو یه مطالعه، ناهار خوردن با تندی متفاوت در افراد با وزن طبیعی و چاق مشاهده شد. هر دو گروه کالری کمتر در وعده غذایی آهسته نسبت به وعده غذایی سریع مصرف کردن هر چند فرق در گروه با وزن طبیعی بیشتر بود.
تموم شرکت کنندگان هم پس از خوردن یواش تر، گرسنگی کمتر از ۶۰ دقیقه بعد از غذا خوردن آهسته نسبت به سریعتر خوردن رو احساس کردن. این کاهش خود به خود در مصرف کالری باید به از دست دادن وزن در طول زمان منجر شه.
آروم خوردن جویدن کامل رو گسترش می کنه
به خاطر خوردن آروم غذا در واقع شما نیاز به جویدن مواد غذایی خود واسه چندین بار قبل از بلع دارین. این می تونه به شما کمک کنه تا کالری مصرفی رو کم کنین و کاهش وزن پیدا کنین.
در واقع، تحقیقات زیادی نشون دادن که مردم با مشکلات وزنی تمایل کمتر به جویدن مواد غذایی خود نسبت به مردم با وزن طبیعی دارن. تو یه مطالعه، محققان از ۴۵ نفر خواستن تا پیتزا رو تا شارژ کامل بخورند در حالی که غذا رو با نرخای جور واجور عادی، ۱.۵ برابر نرمال و دو برابر طبیعی بجوند.
وقتی که مردم ۱.۵ برابر بیشتر از حالت طبیعی غذا رو جویدن متوسط مصرف کالری به ۹.۵٪ کم شده و نزدیک به ۱۵٪ در وقتی که اونا دو برابر حد عادی جویده ند کم شد.
مطالعه کوچیک دیگری نشون داد وقتی که تعداد جویدن در هر بایت از ۱۵ – ۴۰ زیاد شده مصرف کالری کم شده و سطح هورمون سیری زیاد شده.

امتیازات دیگه آهسته خوردن چیه؟
خوردن به آرومی و جویدن می تونین بطور کامل دلیل سیری و به کاهش وزن کمک کنه. با این حال، کم کردن سرعت هم می تونه سلامت و کیفیت زندگی رو از راه های دیگه بهتر کنه.
– لذت خود از مواد غذایی رو زیاد کنین.
– گوارش رو بهتر کرد.
– شما در جذب بهتر مواد مغذی کمک کنین.
– دندونای سالم گسترش بدین.
– شما احساس آروم تر و بیشتر در کنترل داشته باشین.
– استرس رو کم کنین.
چیجوری غذا خوردن رو آروم کرده و وزن از دست بدین
اینجا بعضی از مشاوره ها که به شما در شروع خوردن یواش تر کمک می کنه آورده می شه.
از گرسنگی شدید جلوگیری کنین: وقتی شما واقعاً گرسنه اید خوردن غذا به آرومی سخته واسه جلوگیری از گرسنگی شدید، بعضی از تنقلات سالم رو در دست نگه دارین.
بیشتر بجوید: چیجوری شما معمولا غذا رو می جوید این جویدن رو دو برابر کنین و کم کم جویدن رو بیشتر کنین .
غذاهایی که نیاز به جویدن داره بخورین: شامل غذاهای فیبری که نیاز به مقدار زیادی جویدن داره مانند سبزیجات، میوه ها و آجیله فیبر هم اینکه می تونین از دست دادن وزن رو گسترش بده.
آب بخورین: از نوشیدن مقدار زیادی آب یا بقیه نوشابه های بدون کالری همراه با غذا مطمئن شین.
از یه تایمر استفاده کنین: تایمر آشپزخانه خود رو به مدت ۲۰ دقیقه تنظیم و کار خود رو قبل ازخاموش شدن تایمر به پایان برسونین در این  مورد هدف آهسته، هماهنگ و موافق غذا خوردنه.
حواس پرتی رو از بین ببرین: تلاش کنین وقتی غذا می خورید تلویزیون رو خاموش کنین.
عمیق نفس بکشین: اگه شما با خوردن زیادتر از اندازه سریع شروع  می کنین بعضی از نفسای عمیق بکشین این به شما در دقیق شدن و فوکوس کردن وراه برگشت کمک خواهد.
غذا خوردن با فکر رو تمرین کنین: فوت وفن خوردن با آگاهی می تونه به شما در آهسته غذا خوردن کمک کنه توجه بیشتر دلیل به دست آوردن کنترل هوس می شه.
صبور باشین: تغییر زمان میبره واسه یه رفتار جدید واسه تبدیل شدن به یه عادت در واقع در حدود ۶۶ روز زمان میبره و در آخر، خوردن به آرومی به طور طبیعی اتفاق می افته.

منبع : برترینا

منبع :