هدی بانکی – بخش تغذیه و آشپزی آکا ایران

فواید آهسته خوری

همونجوریکه قبلا هم اشاره کردیم آهسته خوردن و به اندازه کافی جویدن به شما کمک می کنه بیشتر احساس سیری و رضایت کرده و وزن کم کنین. با این حال، فواید دیگری هم روی سلامت و کیفیت زندگی تون داره:
* افزایش لذت از غذا
* بهبود گوارش
* کمک به جذب مواد مغذی
* کمک به داشتن دندونای سالم
* احساس آرامش و کنترل بیشتر
* کاهش استرس

چند پیشنهاد واسه این که آهسته خوردن رو شروع کنین:

* زیاد گرسنه نمونید
وقتی واقعاً و شدیدا گرسنه باشین به سختی می تونین آهسته بخورین. واسه جلوگیری از گرسنگی زیاد، همیشه چند خوراکی کوتاه، دم دست داشته باشین.

* بیشتر بجوید
بشمارید به طور طبیعی یه لقمه رو چند بار می جوید و بعد، اون عدد رو دو برابر کنین. شاید تعجب کنین که معمولاً چقدر کم می جوید.

* قاشق و چنگال رو بین لقمه ها پایین بذارین
پایین گذاشتن قاشق و چنگال بین لقمهایی که در دهن می ذارین به شما کمک می کنه یواش تر بخورین و هر لقمه رو مزه مزه کنین.

* غذاهایی بخورین که نیاز به جویدن دارن
غذاهای فیبردار که نیاز به زیاد جویدن دارن مانند سبزیجات، میوه جات و آجیل. فیبر به کاهش وزنتون هم کمک می کنه.

وقتی واقعاً و شدیدا گرسنه باشین به سختی می تونین آهسته بخورین. واسه جلوگیری از گرسنگی زیاد، همیشه چند خوراکی کوتاه، دم دست داشته باشین

* آب بخورین
همراه غذاتون حتماً آب فراوون بخورین، یا هر نوشیدنی بدون کالری دیگه. البته این مورد شاید به طول کشیدن زمان غذا خوردن کمک کنه و هم اینکه کاهش وزن؛ اما خیلی هم پیشنهاد نمی شه چون که نوشیدن مقدار زیادی آب به همراه غذا ممکنه در بعضی افراد ناراحتیای گوارشی بسازه.

* از تایمر استفاده کنین
تایمر آشپزخانه رو واسه بیست دقیقه تنظیم کنین، و تلاش کنین قبل از آلارم، غذا رو تموم نکنین. سرعت خوردنتون در طول وعده، آهسته و یکنواخت باشه.

* حواس پرت کنا رو خط بزنین
تلاش کنین هنگام خوردن وسایل صوتی یا تصویری روشن نباشه، اگه باید حتماً تلویزیون تماشا کنین، یه برنامه ۲۰ تا نیم ساعت ای رو انتخاب کنین و بذارین خوردنتون هم همین اندازه طول بکشه.

* نفس عمیق بکشین
اگه شروع کردین به تند غذا خوردن، چند نفس عمیق بکشین. این کار به شما کمک می کنه دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه تون برگرده.

* هوشمندانه خوردن رو تمرین کنین
تکنیکای هوشمندانه خوردن به شما کمک می کنه به چیزی که می خورید بیشتر توجه کرده و بر اشتها و وسوسهای تون تسلط پیدا کنین.

* صبور باشین
تغییر، زمان لازم داره و حدوداً ۶۶ روز وقت لازمه تا یه رفتار جدید تبدیل به یه عادت شه. در آخر، آهسته خوردن براتون طبیعی و عادت می شه.

حرف آخر این که، با تمرین و حوصله، آهسته خوردن راحت تر و پایدارتر می شه.


.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • بخور نخورهای کبد چرب
  • روزه دار، بخور خنک شی!