اون چیزی که باید در رژیم دونست!

این که در دوران حجم چقدر عضله بدست آوردین اهمیتی نداره ، چیزی که واقعا در مسابقات هستش تفکیک و شکل عضلاته . به حرف آدمای نا آگاهی که می گن امسال باید در فلان وزن شرکت کنی یا در فلان مسابقه باید سنگین تر از فلان مسابقه باشین گوش نکنین .

به این موضوع باور داشته باشین که یه بدنساز به واسطه وزن خود فوق العاده به نظر نمی رسه ، بلکه بر مبنای شکل و تفکیک عضلاتش خوب آزمایش می شه . وقتی که بدنتون شکل و فرم داشته باشه بدون اینکه وزنتون در اون لحظه اهمیتی داشته باشه ، ظاهرتون بزرگ و قوی دیده می شه . درسته که هرکسی نمی تونه یه بدن مثل فلکس ویلر بسازه یا هر کسی استعداد کسب حجم مثل رونی کولمن رو نداره ، اما در عین حال هر بدنسازی می تونه واسه مسابقه عضلات خود رو خوش فرم و تفکیک شده نشون بده . شما باید با تمرین غذاهای موافق با بدن خود در رژیم رو پیدا کنین ، به مدت زمان کافی رژیم بگیرین و یاد بگیرین که چیجوری با وسوسها در رژیم مقابله کنین . به این مقاله به نکاتی در مورد رژیم مسابقات اشاره کردیم که براتون به درد بخور هستش .

شیرینی رو قورت ندین !

فقط طعم شیرینیه که معمولا واسه بدنسازانی که در رژیم هستن از دید روانی و فیزیکی مسئله سازه . اگه شما نمی تونین بدون طعم شیرینی زندگی کنین ، یه تیکه شیرینی وردارین و فقط بخش کوچیکی از اونو بخورین و بقیه اونو دور بندازین . یا اینکه یه تیکه از اونو داخل دهن کنین ، بخورین و بعد اونو قورت ندین . با این روش کالری کمی وارد بدن می کنین اما احتیاجی نیس که اونو روی تردمیل بسوزونین .

به وزن فکر کنین

این جا یکی از بزرگترین دلایلی که روز مسابقه بدنی نرم و صاف رو به نمایش می ذارن رو می خونین ، دلیلش اینه که اونا فکر می کنن چون بدنشون ۹ کیلو وزن اضافه کرده فقط در شکل مسابقه اضافه شده که این همیشه غلطه . اجازه بدین آینه راهنمای شما واسه کم کردن وزن باشه . کاهش وزن باید تا حدی باشه که بدن در بهترین شکل خود قرار بگیره نه بیشتر ، نه کمتر ، وقتی بدن در بالاترین آمادگی قرار گرفت در همون وزن شرکت کنین .

احتیاجی به نام خواب

ریکاوری همیشه واسه بدنسازانی که میخوان حجم عضلانی اضافه کنن مهمه ، اما نگفته نمونه واسه بدنسازانی که در رژیم هستن هم ریکاوری به همون اندازه مهمه ، رژیم گرفتن باعث خستگی بدن می شه و اونو به افت میکشونه . خستگی فیزیولوژیکی می تونه منتهی به تمایل شدید به مصرف شیرینی شه و این در دوران رژیم خیلی بده . در دوران رژیم هرچه بیشتر خواب باشین کمتر سختی می کشید مگه اینکه رویاهایی واسه شکم خود داشته باشین .

ادویه و شکر ممنوع !

از خوردن شکر و ادویه جات که باعث تحریک اشتها می شن دوری کنین . با این توجه می تونین رژیم رو بهتر حفظ کنین . غذاهای خیلی شیرین باعث ولع بیشتر شما واسه مصرف کربوهیدراتا می شه و در نتیجه دیگه دوری از مصرف برنج و سیب زمینی خیلی سخت می شه .

آب فراموش نشه

حدود ۴ هفته قبل از مسابقات تلاش کنین آب معدنی رو دست کم به ۲ لیتر در روز برسونین . پیشنهاد می کنیم یه پودر بی کالری به صورت نوشیدنی با آب مخلوط کنین و در طول روز بخورین تا طعم آب براتون تکرار نشه . شکرای رژیمی واسه این منظور وجود دارن . نوشیدن آب باعث بوجود اومدن احساس سیری شده و از احتباس آب جلوگیری می کنه . نگاه کردن در آینه می تونه فرق بین اینکه شما در رژیم خود تقلب می کنین یا اینکه در کار خود خیلی مصمم هستین رو تعیین می کنه .

در کنار خود یه فرد دیگه رو که رژیم داره رو داشته باشین . حریف تمرینیتان هم باید همین طور باشه . البته این دقیقا یه قانون نیس اما باید رعایت شه . وقتی که در تمرین انرژیتان به دلیل کالری دریافتی پایین ، کم می شه به حریف تمرینی خود نگاه کنین و دلگرم شید که اونم شرایطی مثل شما داره . وقتی که می خواین اونو واسه تحمل رنجا راضی کنین ، اونو به یاد تصویرش در آینه بندازین .

گرسنگی رو از ذهن منحرف کنین

زمانایی که در رژیم گرسنه میشین و اینکه در روز نمی تونین از یه حد مشخص غذای بیشتری بخورین در شرف عصبانی شدن قرار می گیرین ، تلاش کنین پیاده روی کنین یا به یکی از دوستای خود سر بزنین یا به سینما برید . به هر حال هر کاری که بتونه ذهن شما رو از تمرین و رژیم دور کنه رو می تونین انجام بدین .

مقداری کالری واسه پایان روز نگه دارین

اگه اصرار دارین که آخر شب هم چیزی بخورین ، باید مقداری از کالری دریافتی روزانه خود رو واسه اون زمان نگه دارین . باید در وعده آخر فقط از غذاهایی که مخصوص شب هستن بخورین . اگه نزدیک مسابقه هستین نباید در وعده آخر کربو هیدرات استفاده کنین . یادتون باشه که نوشیدن آب همیشه واسه ایجاد احساس سیری خوبه .

واسه جایزه رژیم از غذا استفاده نکنین

بدنسازان خیلی زیاد به به کار گیری غذاهای نادرست خود گرفتن ، طوری که بعد از انجام یه مسابقه با موفقیت رژیم خود رو یهو زیر و رو می کنن و در دوران حجم از هیچ قانون ای پیروی نمی کنن و میشه خیلی از اونا رو دچار ناهنجاری غذایی دونست . در دوران رژیم به جای اینکه خودتون رو واسه تحمل یه هفته رژیم سخت جایزه بدین از خوردن دسر استفاده نکنین ، بلکه واسه خودتون یکی از چیزایی که خیلی دوست دارین رو بخرین.

دفتر رژیمی داشته باشین

همه چیز رو ثبت کنین ، ببینن که کم کردن چه غذاهایی در رژیم باعث می شه شما مستعد زیر پا گذاشتن رژیم شید و بخواین از اون سرپیچی کنین . روز بعد می تونین شرایط رو بررسی کنین و کارکرد خود رو ببینین .

منبع :