: باباسیل،بَواسیر و هِموروئید نامایی هستن که بیشتر ما با اونا ناشناس هستیم و کمتر کسی به اونا دچار میشه.در واقع این ۳ کلمه معنی یه مریضی رو میدن.ما میخوایم در این مطلب شما رو با بواسیر (جمع باسور) آشنا کنیم،از دلایل دچار شدن گرفته تا پیشگیری از اون.پس پیشنهاد میکنیم ادامه رو بخونین.با ما همراه باشین.

هموروئید یا بواسیر یه مریضی دردناک به وجود اومده به وسیله ورم رگای انتهای مقعده. زمانیکه صحبت از این مریضی می شه انگشت اتهام به طرف مواد غذایی ناجور، بی تحرکی و نشستنای دراز مدت میره. دلیل بواسیر هر چی که باشه مصرف مواد غذایی مناسب مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل که باعث دفع راحت می شه و هم اینکه مصرف مواد غذایی مناسب واسه تقویت رگا می تونه در کاهش درد و آرامش این مریضی اثر داشته باشه. در این مطلب به مواد غذایی مناسب واسه کاهش علائم بواسیر می پردازیم. لطفا با ما همراه باشین.

داشتن تغذیه مناسب و پر از فیبر به کم شدن نشونه های مریضی بواسیرکمک می کنه

دلایل دچار شدن به بواسیر

این مریضی در بیشتر مواقع به دلیل مصرف مواد غذایی ناجور و هم اینکه فشار زیاد و تکراری وارد شده به رگای انتهای مقعد موقع دفع بروز می کنه. در واقع مصرف مواد غذایی ناجور که منتهی به یبوست می شه و یبوست هم فشار مضاعفی به این رگا وارد می کنه. به نظر بعضی از کارشناسان داشتن برنامه غذایی پر از مواد غذایی فراوری شده و فقیر از فیبر به شدید شدن بواسیر کمک می کنه. به نظر این کارشناسان مشکل بواسیر در کشورای کمتر پیشرفته مانند آفریقا که تغذیه ای پر از فیبرهای غذایی دارن با احتمال خیلی کم دیده می شه.

اگه به هر دلیلی نمی تونین روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنین تا روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنین می تونین از ملینای گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنین. پیشنهاد می کنیم که روزانه بین ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری اسفرزه رو در آب حل کرده و بخورین

بدیش اینه مدل توالتای مدرن امروزی هم باعث افزایش فشار تکراری و شدید شدن مشکل می شه. بعضی از افراد عادت دارن مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی نشسته حتی چیزی بخونن که همین کار باعث افزایش فشار غیرضروری در رگای مقعد می شه. از دیگر عوامل دچار شدن به بواسیر میشه به کهولت سن، عوامل وراثتی، استفاده زیاد از ملینا و چیزای دیگه ای به جز اینا اشاره کرد. واسه خانوما، بارداری هم معمولا یکی از عوامل ایجاد کننده بواسیر می شه؛ به خاطر اینکه جنین به عروق بواسیری یا هموروئیدال فشار وارد می کنه.

چیکار باید کرد؟

داشتن تغذیه مناسب و پر از فیبر و هم اینکه دوری از مصرف مواد غذایی نفاخ و یبوست آور و نوشیدن مایعات جزو روشای طبیعی و کارساز واسه کم شدن نشونه های مریضی بواسیر است.

بواسیر: میوه های کوچیک رو دریابید

توتا پر از فیبر و ترکیبات مغذی دیگه هستن که می تونن به کاهش علائم هموروئید یا همون بواسیر کمک کنن. هر چی رنگ توت تیره تر باشه، شیرین تر بوده و اندازه آنتی اکسیدان های اون(فلاوونوئیدها) بیشتره. این ترکیبات به درد بخور هم اینکه در مرکبات و پیاز هم وجود دارن که به آرامش التهاب و تقویت جداره رگ‎های خونی کمک زیادی می کنن.

فلاونوئیدها هم اینکه باعث کاهش درد، خونریزی و هم اینکه خارش موضعی شده و خطر برگشت مریضی رو کم می کنه. توتا و میوه های ریز، پر از فیبرهای غذایی هستن که به جلوگیری از دچار شدن به یبوست کمک زیادی می کنن. واسه بهره مندی از خواص خاص این میوه ها لازمه که هر روز سه چهارم فنجون شاه توت، تمشک، بلوبری، توت فرنگی، گیلاس و میوه های ریز دیگه مصرف شه.

بواسیر: آب بخورین

اگه از این مشکل رنج می برید و یا نمی خواین به اون گرفتار شید بهتره آب بیشتری بخورین. چون بدون نوشیدن آب کافی فیبرهای مصرف شده کمکی به رفع یبوست و دفع راحت نمی کنن. آب هم اینکه استفاده دیگری هم داره. ترکیب آب و نمک اپسون باعث آرامش بواسیر می شه. این ماده باعث خارج شدن آب از خون شده و التهاب رگای مقعد رو کم می کنه. پیشنهاد می کنیم روزانه بین ۸ تا ۹ لیوان آب بخورین. نشستن در آب شامل اپسون هم واسه کم شدن نشونه های بواسیر به درد بخور هستش. بهتره با دکتر تون مشورت کنین تا پیشنهادای بیشتری در این مورد ارائه دهد.

بواسیر: مواد غذای شامل ویتامین K رو دریابید

ویتامین K واسه بستن خون لازمه. مواد غذایی شامل این ویتامین در صورت بواسیر خونی خوبه. از بین این مواد غذایی میشه به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و چیزای دیگه ای به جز اینا اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم خانوما روزانه ۹۰ میکروگرم و آقایون روزانه ۱۲۰ میکروگرم از این ویتامین رو مصرف کنن که خیلی راحت با مصرف اسفناج، برگ شلغم یا بروکلی و مواد غذایی اشاره شده تامین می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چای سبز هم یکی از دیگر از منابع ویتامین Kه.

بواسیر و مکملای غذایی

ویتامین C : این ویتامین باعث کاهش التهاب شده و به زنده کردن بافتای همبند مجاور واریس هموروئید و تقویت عروق کمک می کنه. می تونین با دوز ۱۰۰۰ میلی گرم شروع کنین و کم کم این اندازه رو زیاد کنین و بعد دوباره به مرور این اندازه رو کم کنین. این روش باعث می شه که اول دفع راحت تر انجام بشه و از اسهال هم پیشگیری شه. البته پیشنهاد می کنیم که در مورد دوز و چگونگی مصرف مکمل ویتامین C با دکتر تون مشورت کنین.

منیزیم: منیزیم باعث حفظ آب داخل مدفوع شده و اونو نرم می کنه. در واقع این ماده معدنی خاصیت ملینی داره. اندازه مصرف این مکمل باید روزانه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم باشه.

بواسیر: پسلیوم یا اسفرزه، ملینی گیاهی

اگه به هر دلیلی نمی تونین روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنین تا روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنین می تونین از ملینای گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنین. پیشنهاد می کنیم که روزانه بین ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری اسفرزه رو در آب حل کرده و بخورین.

منبع :