مجموعه: زیبایی اندام

چیزی که ورزشکاران درباره کراتین نمی دونن
مصرف کراتین امروزه در بین ورزشکاران ایرونی و البته بقیه کشورها شایع شده، اما خیلی از این ورزشکاران بدون اطلاع از مشکلات مصرف افراطی و غیر اصولی کراتین، با هدف رسیدن به اهداف خود در مدت کوتاه تری مبادرت به مصرف بیشتر از اندازه مجاز این مکمل می کنن.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه، کراتین رو محصول پایانی سوخت و ساز پروتئین دونست و گفت: «پروتئین از آمینو اسیدها تشکیل شده و از ترکیب مشتقات آمینو اسیدها کراتین به وجود میاد.»
ایشون اضافه کرد: «با سوخت و ساز پروتئینا در بدن، کراتین در کلیه و کبد از ترکیب سه آمینو اسید آرژنین، گلیسین و متیونین تولید می شه و به خاطر همین یه سری از آدما به اشتباه فکر می کنن این ماده در افزایش انرژی در ورزشکاران خوبه.»

این متخصص تغذیه گفت: «تقریباً ۹۵ درصد کراتین بدن در عضلات اسکلتی به کراتینین تبدیل شده و بعد درچرخش به وسیله کلیه ها به اندازه ۲ گرم درروز دفع می شه.»
:«خیلی مهمه که کراتین با کراتینین اشتباه گرفته نشه؛ درعضله اسکلتی کراتین نقش مهم و حیاتی به عنوان منبع انرژی آنی و در دسترس واسه انقباض عضله بازی می کنه،  کراتین با فسفوکراتین تو یه تعادل قابل برگشت قرار(A.T.P) داره.»

کیمیاگر اعلام کرد:«A.T.P واسه انجام فعالیتای فیزیکی و ورزشی در بدن نیازه و تقریبا واسه ۳ الی ۴ ثانیه انقباض عضلات بسه و بعد از اون تموم می شه.»

این استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: «هدف از مصرف مکملای کراتینی بیشینه سازی ذخایر کراتین و فسفو کراتین بیشترعضلهه که باعث تولید سریعتر ATP  در بین ۱۰ الی ۲۰ ثانیه اول فعالیتای  شدید و بی هوازی می شه وهمچنین به طور بالقوه واسه بافر کردن اسید لاکتیک و به تأخیر انداختن خستگی مناسبه.»

 

این متخصص تغذیه گفت: «کراتین به عنوان یه ماده غذایی مکمل در زمان خاص و محدود و تنها باید به وسیله دکتر متخصص تجویز شه.» : «در بدنسازی، کراتین طی ۳-۴ هفته به مقدار کم ۵-۱۰ گرم تجویز می شه و فقط در عضله سازی به درد بخوره.»

کیمیاگر گفت: «در باشگاه های بدنسازی، مربیان بدون اطلاع از مشکلات استفاده زیادتر از اندازه کراتین، ورزشکاران رو نسبت به مصرف چندین برابر این مکمل غذایی تشویق می کنن.»ایشون اضافه کرد:«در همین رابطه می خواد مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر باشگاه های ورزشی و مکملای غذایی موجود در بازار دارا باشن.»

این متخصص تغذیه گفت:«افزایش بار پروتئین به وجود اومده به وسیله مصرف  بیشتر از اندازه کراتین در دراز مدت می تونه، اثرات داغون کننده ای واسه کلیه داشته باشه.» ایشون خاطر نشون کرد: «مصرف بیشتر از اندازه کراتین نه فقط باعث افزایش انرژی نمیشه بلکه پیری و فرسودگی زودرس رو واسه ورزشکاران داره.»

.

منبع :