چیزی که دیابتیا باید در رژیم غذایی رعایت کنن

چیجوری مصرف چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول رو کم کرد

 

یکی از اهداف درمان دیابت، کنترل قند، چربی و فشارخون و پیشگیری از آسیب به عروق کوچیک و بزرگ و عروق عصبیه که به گفته پزشکان، از راه برنامه غذایی مناسب دیابتیا، فعالیت بدنی و دارودرمانی محقق می شه.

 

یه برنامه غذایی سالم و مناسب دیابتیا و هم اینکه داشتن فعالیت بدنی روزانه می تونه تا حد زیادی به کنترل قند و چربی خون این افراد و داشتن زندگی سالم و طول عمر طبیعی کمک کنه.

 

دیابت

دیابت یه جور مشکل در سوخت و ساز بدن است که در اون انسولین به مقدار کافی در بدن وجود نداره و یا انسولین موجود قادر نیس وظیفه خود رو به درستی بکنه که در نتیجه به دلیل وجود مقاومت در برابر اون، قند خون بالا میره.

انسولین هورمونیه که به وسیله سلولای بتا موجود در پانکراس ترشح می شه و وظیفه اصلی اون کاهش قندخونه. پانکراس هم یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار داره، بالا بودن قند خون در درازمدت دلیل بروز مشکلات در سیستم قلب و عروق، کلیه ها، چشم و سلسله اعصاب می شه.

 

دیابت شامل دیابت نوع یه و دیابت نوع ۲ است؛ دیابت نوع یه در اثر کمبود و یا نبود انسولین در بدن به وجود میاد؛ پس افراد گرفتار به دیابت نوع یه باید انسولین دریافت کنن. دیابت نوع یه که به اون دیابت جوونی هم می گن، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شه. دیابت نوع ۲ در اثر مشکل در ترشح انسولین در افراد بزرگسال اتفاق می افته و افراد گرفتار به این نوع دیابت بیشتر توان کنترل مریضی خود رو از راه ورزش و رژیم غذایی مناسب دارن. دیابت حاملگی هم نوع دیگری از دیابته که یهویی در زمان بارداری بروز می کنه.

 

روشای ساده ای رو واسه رژیم غذایی مناسب جهت کنترل قند، چربی و فشار خون بالا واسه مبتلایان به دیابت نشون داد و گفت: مبتلایان به دیابت باید از رژیم غذایی کم چرب، کم کلسترول، با پروتئین متوسط، پرفیبر و پر سبزی با سدیم و شکر متوسط استفاده کنن و از مصرف چربیای اشباع شده، ترانس و کلسترول که هر سه واسه سلامت اونا مضره، دوری کنن.

 

چربی اشباع شده در شکلای جور واجور حیوونی حیوونی مانند گوشت، اجناس لبنی کامل، روغن نخل و نارگیل هست، چربیای اشباع سطح کلسترول رو بیشتر از هر عامل دیگری بالا می برن.

کلانتری در مورد مصرف تخم مرغ گفت: دیابتیا فقط می تونن سفیده تخم مرغ رو مصرف کنن و باید از مصرف زرده اون دوری کنن.

 

** چربیا

روغن گیاهی مانند ذرت، دانه کتون، دانه سویا، کلزا و آفتابگردان، زیتون، آووکادو، بادام، کانولا و بادام زمینی غنی از چربیای غیراشباع هستن و مصرف متعادل اونا واسه دیابتیا ضرری نداره.

اما چربیای ترانس شکلی مضر از چربیای غیراشباع هستن که کلسترول LDL و کلسترول توتال رو زیاد می کنن.

برچسبای مواد غذایی رو از نظر چربی ترانس بررسی کنن و اگه غذایی شامل چربی ترانس بود، مصرف اونو محدود کنن.

 

دیابت یه جور مشکل در سوخت و ساز بدنه که انسولین به مقدار کافی در بدن وجود نداره

 

** چیجوری مصرف چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول رو کم کرد

* لبنیات

چگونگی کاهش مصرف چربیای مضر که در لبنیات، روغنا و گوشتای قرمز هست، افراد دیابتی باید شیر کم چرب رو جانشین شیر کامل کنن، ماست کم چرب رو جانشین خامه، خامه ترش و مایونز و هم اینکه پنیر کم چرب رو جانشین پنیر چرب یا پنیر خامه ای کنن.

ایشون در مورد مصرف بستنیا هم پیشنهاد کرد که از بستیای ساده به جای شکلای جور واجور غنی شده اون استفاده شه.

 

* چربیا و روغنا

دیابتیا باید به جای کره و مارگارین معمولی، از مارگارین رژیمی استفاده کنین که چربی اشباع کمتری داره.

باید تلاش شه که غذاهای افراد دیابتی به جای روغن آشپزی با یه قاشق روغن غیراشباع پخته شه، هم اینکه غذاها بیشتر آب پز باشه و به جای سالادهای شامل چربی بالا، از سالادهای کم چرب و به جای سس از عصاره لیمو، نمک و فلفل استفاده کنن.

 

* گوشت

لازمه دیابتیا مصرف گوشت قرمز رو در حد گرم (به اندازه نصف کف دست) محدود کنن.

گوشت بدون چربی مانند گوشت کبابی سر و دست، گوشت بناگوش، گوشت ران بره و گوساله به گوشت چرب ارجحیت داره و بهتره مبتلایان به دیابت از این نوع گوشتای قرمز استفاده کنن.

ایشون در مورد چگونگی طبخ گوشت هم روشای آشپزی کم چرب مانند کباب کردن یا بریان کردن رو بهتر از سرخ کردن دونست.

 

* ماکیان

مصرف گوشت ماکیان هم مصرف جوجه کباب شده  گزینه خوبی واسه دیابتیا هستش و گفت که این بیماران از مصرف پوست ماکیان دوری کنن.

 

* ماهی

بیشتر ماهیا چربی و کالری کمتری دارن و ماهیایی که کمی چرب تر هستن مانند سالمون، خالخالی، قزل آلای رودخانه، شاه ماهی و ساردین شامل امگا ۳ هستن که بیماران دیابتی رو در مقابل بیماریای قلبی مراقبت می کنن.

پس مصرف ماهی واسه دیابتیا ضرری نداره به شرط اینکه ماهی رو به جای سرخ کردن به صورت بخارپز، کباب شده یا آب پز مصرف کنن.

 

** اندازه مناسب چربی

کلا کلسترول توتال دیابتیا باید زیر ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، کلسترول LDL زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، کلسترول HDL بالای ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر واسه مردان و بالای ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر واسه زنان و تری گلیسرید زیر ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشه.

پس لازمه در صورت صلاحدید دکتر معالج، دست کم یه بار در سال سطح چربیای افراد دیابتی تحت بررسی قرار گیرد.

 

** پروتئینا

ایشون با تاکید بر مصرف محدود پروتئین در افراد دیابتی گفت: همه منابع حیوونی و گیاهی شامل پروتئین هستن؛ پس دیابتیا واسه تغذیه سالم بهتره پروتئین رو از منابعی تامین کنن که چربی، کالری و کلسترول کمی دارن.

 

گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر و پنیر منابع غنی از پروتئین هستن اما چربی اشباع شده بالایی دارن؛ پس اگه از این منابع استفاده می شه، بهتره نوع کم چرب اونا رو انتخاب کنن.

بهترین نوع پروتئین واسه دیابتیا، جوجه بدون پوست، ماهی و صدفه؛ ماهی و صدف نسبت به گوشت قرمز چربی اشباع شده کمتری دارن.

دیابتیا هم اینکه می تونن پروتئین لازم بدن خود رو با مصرف حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس، سبزیا و غلات تامین کنن؛ این منابع چربی کمی دارن و بدون کلسترول هستن.

آجیلا و دانه ها هم مقدار زیادی پروتئین دارن و چربی اونا از نوع اشباع نشده.

 

** شکر

محققان فهمیدن که شکر بیشتر از بقیه منابع کربوهیدرات و نشاسته قندخون رو بالا می بره، پس مصرف اون به وسیله دیابتیا باید تا حد زیادی کم بشه.

منابع شکر شامل عسل، ملاس، شیره ها مانند شیره ذرت، انگور و خرما، شکرهای فرآوری شده مانند حبه قند، شکر قهوه ای، شکر سفید و شکرهای طبیعی مانند لاکتوز شیر و فروکتوز میوه هستن.

 

در بعضی منابع غذایی دیگه هم مانند غلات صبحونه، نونا و سالادهای کم چرب، شکر اضافه می شه و بعضی منابع غذایی مانند شکلات و بستنی هم علاوه بر شکر، چربی و کالری بالایی دارن.

مواد غذایی شامل قندهای طبیعی به دلیل این که شامل ویتامینا، مواد معدنی، فیبر و پروتئین هستن، مصرف اونا واسه دیابتیا بهتره.

فروکتوز نسبت به بقیه منابع غذایی شامل شکر، گلوکز خون رو کمتر بالا می بره اما مقدار زیاد فروکتوز موجب افزایش سطح کلسترول می شه؛ پس جایگزینی فروکتوز به جای شکر منطقی به نظر نمی رسه.

 

به کار گیری عصاره میوه ها و آب میوه تازه نسبت به شکر ارجحیت نداره چراکه اونا هم همونقدر کالری دارن و دلیل بالا رفتن سطح گلوکز خون می شن.

مصرف قندهای طبیعی مانند توت خشک و کشمش که در رژیم غذایی دیابتیا جانشین قند و شکر می شه، هم باید محدود باشه.

 

** سدیم

بعضی غذاها شامل نمک (سدیم) هستن، غذاهای شامل سدیم بالا، مانند غذاهای کنسروی، گوشتای دودی و نمک زده مانند سوسیس، هات داگ و کالباس، خیارشور، پنیرها، سالادهای شور، خردل، کچاپ، غلات صبحونه، غذاهای آماده (فست فودها) و میان وعده های نمکی مانند چیپس و پفک شامل مقادیر بالای سدیم هستن.

 

مصرف زیاد نمک دلیل بالا رفتن فشار خون می شه پس پیشنهاد می شه افراد دیابتی از مصرف موادغذایی پرنمک دوری کرده یا تا حد امکان اندازه اونو کم کنن.

دیابتیا باید از غذاهای کم سدیم یا بی نمک استفاده کنن، کنسروهای نمک زده مانند خیارشور، لوبیا، ماهی، صدف و گوشت شور رو با آب سرد به مدت یه دقیقه بشورن تا سدیم اونا کم بشه.

 

هم اینکه به جای گوشتای شور، از جوجه پوست کنده استفاده کنن و غذا رو با عصاره لیمو، سرکه، فلفل، سیر، پیاز یا چاشنیای گیاهی فصلی و بقیه طعم دهنده های طعم دار کنن.

 

** کمک به همنوع موثر در رفع افسردگی دیابتیا

بیشتر مبتلایان به دیابت به دلیل محدودیتایی که این مریضی واسه اونا بوجود میاره، دچار افسردگی هستن.

یافته های تحقیقات در بخش علوم شناختی (نوروساینس) نشون داده که خیلی از بیماریای جسمی ریشه در افکار و روان آدما داره و می گن که بدن آدم، ذهن اونه یعنی اینکه ذهن مریض و نوع نگاه اون به مریضی، در کنترل مریضی و درمان بیماران بسیار موثره.

 

آدم در هیچ حالتی به اندازه وقتی که به بقیه کمک می کنه، حالش خوب نیس؛ حالا در آمریکا افراد دپرس رو به مددکاری دعوت می کنن چراکه کمک کردن به بقیه دلیل داشتن حال خوب و شادی و نشاط باطنی می شه.

در واقع خدمت به مردم مولتی ویتامین روحه؛ پس لازمه افراد دیابتی واسه جلوگیری از افسردگی اندازه خدمت خود به مردم رو بالا ببرن.

منبع:salamatnews.com

تغذیه و تناسب اندام

  • ۱۰ راه حل تغذیه ای واسه کاهش کلسترول خون

  • ۲۰ غذایی که دشمن دیابت است

  • ۴ خطای تغذیه ای که شما رو پیر می کنن!

  • ۶ اشتباه عادی درباره آجیل

  • آجیل خوبه یا نه؟

  • رابطه بین گوشت قرمز و دیابت

.

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت آکا

  • مطالب در رابطه